BMW R 12 nineT マフラー製作 ③

Motorcycle business

第三弾では、センターパイプのまで製作工程をご紹介します。
センターパイプもフロントパイプ同様、曲げ部は“輪切り構造”を採用し、レーザー測定による高精度な採寸・切断を実施しています。
集合部は54φを選択しました。
「もう少し太いほうが良いのでは?」とも考えましたが、フロントパイプが50φ×2本という構成であることから、全体の排気効率を踏まえた最適解としてこの径に決定しています。最終的なフィーリングや燃調は、ECU側でしっかり補正を行う予定です。

In this, our third installment, we’ll introduce the manufacturing process for center pipes.
Like the front pipes, the center pipe also uses a “ring cut structure” in the bending section, with high-precision measurements and cutting done using laser measurement.
The collector section has a diameter of φ54mm.
We considered using a slightly larger diameter, but as the front pipes are two 50mm diameter pipes, we decided to use this diameter after taking exhaust efficiency into consideration. The final feeling and fuel mixture ratio are appropriately corrected by the ECU.


スペースはあるものの、左右のシリンダーの位置がオフセットされている事で、管長を合わせるのに苦戦しております。
純正は中間に大きなチャンバーがありますが、ストレートで制作する場合の管長は長い方(左側)を内側に寄せ、バンク角を確保させなければなりません。

Although there is space, the positions of the left and right cylinders are offset, making it difficult to match the pipe length.
The stock version has a large chamber in the middle, so if you are making it straight, the longer pipe (left side) must be moved inward to ensure the bank angle.

↓やっとここまで辿り着きました。
次回はサイレンサー制作です。
↓I’ve finally gotten this far.
Next time I’ll make a silencer.

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