CBX1000 EBCクラッチプレート取り付け

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1980年代、エンジンは1047ccの並列6気筒。 パワーは実に105PSに達し、最高速度225km/h、0-400m加速11.65秒は当時は世界最速そのものでした。そのため、他車よりも外周の大きいクラッチ&フリクションプレートを使用しています。大きくしてトルク分散を図ろうにも、外径を大きくすれば左右に振れやすくなり、クラッチの切れが悪くなり、ギアの入りが悪かったりします。きっと当時のCBX開発に携わったスタッフたちも相当苦労されたでしょう。
そのパワーを受け止めるためのクラッチも、昨今では加速ポンプ付きのキャブレター、高出力の点火キットを組だけで、パンチ&105psを軽く超えてしまいます。
まずは、滑ってしまうクラッチを何とかしたい!

In the 1980s, the engine was a 1047cc parallel 6-cylinder. Power reached 105PS, maximum speed was 225km/h, and acceleration from 0 to 400m in 11.65 seconds was the fastest in the world at the time. Therefore, we use a clutch and friction plate with a larger outer circumference than other cars. Even if you try to increase the size to distribute the torque, increasing the outer diameter will make it easier to swing from side to side, making it difficult for the clutch to disengage and difficult to engage the gears. I’m sure the staff involved in CBX development at the time must have had a lot of trouble.
Nowadays, the clutch that receives that power can easily exceed the punch and 105ps by simply installing a carburetor with an accelerator pump and a high-output ignition kit.
First of all, I want to do something about the clutch that is slipping!


そこで!今回は神奈川県厚木市にある「ジェイズ」様にご教授頂きました…
→http://jays-mc.jp/

therefore!This time, we were taught by “Jays” in Atsugi City, Kanagawa Prefecture…
→http://jays-mc.jp/

” EBC CKシリーズ クラッチキット”です。大径クラッチユニットの構造を変えたいのですが、今はこの強化クラッチを入れてみて様子を見ます。大径だとしても、クラッチを握って、フリクションとクラッチプレートがいかに素早く離れるかが課題です。

“EBC CK series clutch kit”. I would like to change the structure of the large diameter clutch unit, but for now I will try installing this strengthened clutch and see how it goes. Even if the diameter is large, the challenge is how quickly the friction and clutch plates can separate when the clutch is squeezed.

やはり大きいです。分かりにくいので、もう少し引いた画像です↓

It’s still big. It’s hard to understand, so I’ll post a more detailed image ↓

↓CBX1000

↓CB900F

クラッチカバーとダイナモケースのクリアランスが、CBX1000とCB900Fでは差があります。CBX1000のクリアランスが近くに、またコンパクトに収めてあります。それでもエンジン全体の長さはCBX1000の方が長いのです。

There is a difference in the clearance between the crankcase and clutch cover between CBX1000 and CB900F. The clearance of CBX1000 is very close and compact. Even so, the overall length of the engine is longer in the CBX1000.

今回、クラッチ交換を行い、新たな課題が出来ました。寝ないで考えてみようかと思います!

This time I replaced the clutch and discovered something new that I wanted to try. I’m going to think about it without sleeping!

ところで一番肝心なクラッチ交換後の効果ですが、キレ、食いつきも良く、滑らなくなりました。あとは、どのくらい持つかが楽しみです。

By the way, the most important effect after replacing the clutch is that it has better sharpness, bite, and no longer slips. I’m looking forward to seeing how long it will last.

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